Ογκίστ Πικάρ, ο πολυμήχανος εφευρέτης και εξερευνητής

Ογκίστ Πικάρ, ο πολυμήχανος εφευρέτης και εξερευνητής

Ο Ογκίστ Πικάρ ήταν Ελβετός φυσικός και εφευρέτης, γνωστός ως εξερευνητής της στρατόσφαιρας και των μεγαλύτερων βαθών των ωκεανών.

Σίγουρα πολλοί μπορεί να μην γνωρίζετε τον Ογκίστ Πικάρ, μπορεί όμως να γνωρίζετε κάποιον από τους χαρακτήρες που ενέπνευσε το πρόσωπο του, όπως τον χαρακτήρα Τρυφόν Τουρνεσόλ στις Περιπέτειες του Τεντέν του Βέλγου σκιτσογράφου Hergé, καθώς επίσης και του κάπταιν Ζαν-Λουκ Πικάρ στο «Σταρ Τρεκ».

Ογκίστ Πικάρ, ο πολυμήχανος εφευρέτης και εξερευνητής 1

Το 1930, το ενδιαφέρον του για τα αερόστατα και για την ανώτερη ατμόσφαιρα τον οδήγησαν στη σχεδίαση μιας σφαιρικής γόνδολας αεροστάτου κατασκευασμένης από αλουμίνιο, που θα επέτρεπε την άνοδο σε μεγάλα ύψη χωρίς την ανάγκη ειδικών στολών με παροχή οξυγόνου. Στην πορεία αποφάσισαν ότι θα πρέπει να φοράνε κράνη, οπότε και ο Ογκίστ Πικάρ τα πρόσθεσε στην αποστολή του.

Ογκίστ Πικάρ, ο πολυμήχανος εφευρέτης και εξερευνητής 2

Τελικά και με υποστήριξη του Βελγικού Εθνικού Ταμείου Επιστημονικής Έρευνας (Fonds National de la Recherche Scientifique), ο Πικάρ κατασκεύασε τη γόνδολά του.

Ογκίστ Πικάρ, ο πολυμήχανος εφευρέτης και εξερευνητής 3

Έπειτα από κάποια προβλήματα που παρουσιάστηκαν στην πορεία, στις 27 Μαΐου 1931 ο Ογκίστ Πικάρ και ο Πάουλ Κίπφερ απογειώθηκαν μέσα σε αυτή από το Άουγκσμπουργκ της Γερμανίας και έφθασαν στο ύψος-ρεκόρ των 15.785 μέτρων πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Σε αυτή την πτήση ο Πικάρ μπόρεσε να συλλέξει πολλά δεδομένα για την ανώτερη ατμόσφαιρα και να μετρήσει τη ροή των κοσμικών ακτίνων.

Ογκίστ Πικάρ, ο πολυμήχανος εφευρέτης και εξερευνητής 4

Στις 18 Αυγούστου 1932, ξεκινώντας από το Dübendorf της Ελβετίας, ο Πικάρ και ο Μαξ Κοσύν (Max Cosyns) πραγματοποίησαν μία δεύτερη άνοδο σε ύψος-ρεκόρ, φθάνοντας στα 16.200 μέτρα. Συνολικά σε όλη του τη ζωή ο Ογκίστ Πικάρ έκανε 27 πτήσεις με αερόστατο, θέτοντας ένα τελικό ρεκόρ υψομέτρου στα 23 χιλιόμετρα.

Ογκίστ Πικάρ, ο πολυμήχανος εφευρέτης και εξερευνητής 5

Στα μέσα της δεκαετίας του 1930 ο Πικάρ σκέφθηκε ότι με μία τροποποίηση της γόνδολας θα μπορούσε να κατεβεί σε πολύ μεγάλα βάθη στον ωκεανό. Σχεδίασε λοιπόν μια μικρή χαλύβδινη κοίλη άτρακτο που μπορούσε να αντέξει μεγάλη εξωτερική πίεση. Η κατασκευή της άρχισε, αλλά διακόπηκε από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Συνεχίζοντας τις εργασίες το 1945, ο Πικάρ ολοκλήρωσε το σκάφος σε σχήμα φυσαλίδας που διατηρούσε κανονική πίεση του αέρα στο εσωτερικό του ακόμα και όταν η πίεση του νερού μέσα του αυξανόταν σε πάνω από 478 ατμόσφαιρες. Πάνω από τη βαριά αυτή ατσάλινη κατασκευή συνδέθηκε μία μεγάλη δεξαμενή για να γεμίζει με ένα ελαφρό υγρό ώστε να παρέχει άνωση στην όλη κατασκευή.

Τα υγρά είναι σχεδόν ασυμπίεστα και μπορούν να παράσχουν άνωση που δεν μεταβάλλεται πρακτικά καθώς αυξάνεται η πίεση. Κι έτσι η μεγάλη δεξαμενή γεμίστηκε με βενζίνη, όχι ως καύσιμο, αλλά για άνωση. Για τη βύθιση και την ανάδυση του συνόλου, προσδέθηκε έρμα από σίδηρο με μηχανισμό απελευθερώσεως του. Το βαθυσκάφος αυτό αποκλήθηκε FNRS-2, δοκιμάσθηκε σε μερικές μη επανδρωμένες καταδύσεις το 1948 και μετά δόθηκε στο γαλλικό ναυτικό το 1950. Εκεί επανασχεδιάστηκε και το 1954 καταδύθηκε με ένα άνδρα στα 4.176 m βάθος.

Ογκίστ Πικάρ, ο πολυμήχανος εφευρέτης και εξερευνητής 6

Ο Ογκίστ Πικάρ και η πορεία του, έχουν ένα ενδιαφέρων. Πολύ πριν η NASA να υπάρξει, ο Πικάρ καθώς και πολλοί από την οικογένεια του, έπειτα από αυτόν, εξερεύνησαν αυτά τα ακραία μέρη. Κανείς πριν από αυτόν δεν είχε φτάσει σε τέτοια ύψη.

Το πρόβλημα ωστόσο είναι ότι δεν υπάρχουν φωτογραφίες και δεδομένα από τις αποστολές του. Καμία, ούτε καν και στην επίσημη ιστοσελίδα της οικογένειας Πικάρ.

Το ερώτημα λοιπόν είναι, γιατί δεν υπάρχουν τα δεδομένα αυτά; Γιατί δεν υπάρχουν video και φωτογραφίες, την στιγμή που μπορεί κανείς να βρει video στο internet παλιότερων ετών; Τι είδε από εκεί ψηλά ο Ογκίστ Πικάρ;

Υπάρχουν πολλές ερωτήσεις και απορίες σχετικά με τις αποστολές του Ογκίστ Πικάρ, αλλά ελάχιστες απαντήσεις.